JASNA ĐUKIĆ: U VOJVODINI DEFINISAN PROJEKAT „ŠKOLSKI SPORT PLUS“, A CILJ JE:

Fizičko vaspitanje po meri učenika i nastavnika

 „Profesori fizičkog vaspitanja su nastavnici onog famoznog predmeta na koji ne sme da se kasni i koji jedini od svih predmeta u školi mora da se nadoknadi, ako je nastavnik bio odsutan. To je onaj predmet u školi koji omogućava da se napravi pozitivan emotivni naboj za još nekoliko časova. Treba mu sačuvati status omiljenog predmeta među učenicima jer to znači da će oni sa nestrpljenjem i osmesima čekati ulazak u sportsku salu“.  „Nakon dogovora na stručnim skupovima, pravili smo planove novih sekcija, poput ritmičke gimnastike, pa smo na taj način uspeli: Da animiramo devojčice koje se uvek manje bave fizičkim aktivnostima nego dečaci; da promovišemo gimnastiku kao bazični sport i omogućimo da se devojčice njime bave od najmanjeg uzrasta; da pravimo odličnu korelaciju sa nastavnim predmetom muzička kultura; da povećamo broj sekcija u školama; da uspostavimo saradnju sa učiteljicama. Uz itmičku gimnastiku, pokrenut je i projekat mini atletika (od prvog do šestog  razreda), kao i revija rukometa, od petog do šestog razreda“.  „Pokrajinski sekretarijat za sport i omladinu finansirao je i projekte aktivnog zimskog i aktivnog letnjeg raspusta kojima je omogućeno da učenici u svojim školama tokom raspusta imaju niz sadržaja koji su zanimljivi, osmišljeni od strane nastavnika koji ih dobro poznaju i prate njihova interesovanja, a takođe se realizuju u sredini koja je njima poznata“. Posle nekoliko autorskih tekstova u „Praštanju uspeha“, o nastavi fizičkog vaspitanja i potrebama mladih u školskim sportskim aktivnostima, javilo nam se više vrsnih stručnjaka i pedagoga fizičke kulture koji su pohvalili naš sportski portal za pokretanje ove izuzetno važne teme. U rubrici „Igralište“ danas izdvajamo veoma zanimljiv i poučan tekst profesorke fizičkog vaspitanja JASNE ĐUKIĆ, generalne sekretarke Saveza za školski sport Vojvodine.

Svako ko pokuša malo ozbiljnije da govori o nastavi fizičkog vaspitanja, vannastavnim aktivnostima u školama, školskom sportu i sličnim temama neizbežno se susreće sa problemima, kako u osnovnom definisanju istih, tako i u  realizaciji dobrih programa. Ako se i desi da se svi problemi nekako prevaziđu i dođe do realizacije jednog od navedenih segmenata, o tome se malo šta čuje a još manje  vidi. U medeijima se prate se neki nesrećni događaji i ekstremi kojima nije mesto u školi. Stoga izuzetno raduje činjenica da se unutar vašeg sportskog magazina „Praštanje uspeha“ otvara mogućnost za objavljivanje radova čija je tema značaj fizičke kulture i način promocije fizičkih aktivnosti u našim školama.

Kada sam, u mom slučaju već veoma davno, poželela da jednog dana budem profesor fizičkog vaspitanja, nisam ni sanjala da će nas sačekati more problema: programi, sistemi, kurikulum, ishodi, standardi, neopremljenost, osporavanje asistencije u radu sa učenicima, obezvređivanje rada i slično. Pošto su nastavnici fizičkog vaspitanja ipak poznati kao posebna “vrsta“, koja se dobro adaptira i snalazi, sve smo to utkali u sistem svakodnevnog funkcionisanja, ali se bojim da smo zaboravili najvažnije: Mi smo nastavnici onog famoznog predmeta na koji ne sme da se kasni i koji jedini od svih predmeta u školi mora da se nadoknadi, ako je nastavnik bio odsutan. To je onaj predmet u školi koji omogućava da se napravi pozitivan emotivni naboj za još nekoliko časova. Treba mu sačuvati status omiljenog predmeta među učenicima jer to znači da će oni sa nestrpljenjem i osmesima čekati ulazak u sportsku salu.

Jasno su definisani obrazovni standardi za nastavu fizičkog vaspitanja u kojima postoji segment izgradnje vrednosnih stavova o značaju bavljenja fizičkom aktivnošću. Zaista jeste najveći izazov ispuniti baš ovaj standard, a njegova ispunjenost govori o tome koliko smo uspešni kao nastavnici. Mi u Vojvodini smo imali  sreću, jer je još davne  1867. godine dr Đorđe Natošević postavio temelje moderne nastave fizičkog vaspitanja. Od tog vremena ova osobenost je negovana u našim školama.

U novije vreme, tačnije 2012. godine, Društvo pedagoga fizičkog vaspitanja Vojvodine uključeno je u izradu Strategije razvoja školskog sporta 2013–2017. Pošto se pristupilo realizaciji akcionog plana te ove važne strategije, godinu po godinu, segment po segment, bilo je jasno da sve napisano neće ostati spisak lepih želja koje niko neće pogledati. Složili smo se i oko toga da ne možemo naterati kolege koji su opredeljeni da rade samo onoliko koliko ih zakon obavezuje na sprovođenje neke nove aktivnosti. Zato smo ponudili široku lepezu aktivnosti za one koji žele da sa svojim učenicima rade dodatne sadržaje.

Definisan je projekat Školski sport plus, koji je omogućio učiteljima i nastavnicima da dodatno rade i animiraju svoje učenike, s ciljem njihovog većeg fizičkog angažovanja i podizanja nivoa fizičke spremnosti.

SEKCIJE I  PROJEKTI PUN POGODAK

Kada je to bilo potrebno, pravili smo programe stručnog usavršavanja koji bi osnažili kompetencije zainteresovanih nastavnika i učitelja. Nakon stručnih skupova, pravili smo planove novih sekcija, poput ritmičke gimnastike, pa smo na taj način uspeli: Da animiramo devojčice koje se uvek manje bave fizičkim aktivnostima nego dečaci; da promovišemo gimnastiku kao bazični sport i omogućimo da se devojčice njime bave od najmanjeg uzrasta; da pravimo odličnu korelaciju sa nastavnim predmetom muzička kultura; da povećamo broj sekcija u školama; da uspostavimo saradnju sa učiteljicama.

Uz itmičku gimnastiku, pokrenut je i projekat mini atletika (od prvog do šestog  razreda), kao i revija rukometa, od petog do šestog razreda.

Jedan od veoma važnih projekata u Vojvodini predstavlja program aktivne škole. To su škole koje se u svom radu trude  i daju veliki značaj negovanju zdravog životnog stila, što se dokazuje drugačijom školskom politikom, nastavom fizičkog vaspitanja, vannastavnim aktivnostima,materijalnim resursima, profesionalnim razvojem i promocijom FA osoblja, saradnja sa roditeljima i lokalnom zajednicom.

Sve škole koje u ovim segmentima imaju ispunjenih 80% zahteva dobijaju sertifikat aktivne škole, koji traje tri godine i može da se obnovi. Veliki zadatak je stvaranje mreže aktivnih škola koje svojim međusobnim povezivanjem mogu još više da unaprede ponudu aktivnosti za svoje učenike.

Pokrajinski sekretarijat za sport i omladinu finansirao je i projekte aktivnog zimskog i aktivnog letnjeg raspusta kojima je omogućeno da učenici u svojim školama tokom raspusta imaju niz sadržaja koji su zanimljivi, osmišljeni od strane nastavnika koji ih dobro poznaju i prate njihova interesovanja, a takođe se realizuju u sredini koja je njima poznata.

Sve gore navedeno je promovisano na Dečijem sajmu, Sajmu sporta, Školskoj sportskoj olimpijadi u Vranju i većina kolega, koji su iz škola van teritorije AP Vojvodine, pozitivno je ocenilo ovakve projekte i izrazilo želju da se svima ponude slične mogućnosti.

Svi ovi primeri posledica su višegodišnje saradnje između Pokrajinskog sekretarijata za sport i omladinu, Saveza za školski sport Vojvodine, Društva pedagoga fizičkog vaspitanja Vojvodine, Udruženja vojvođanskih učitelja, Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja, Pokrajinskog zavoda za sport i medicinu sporta, kao i, razume se, velikog broja škola.

ŠTA OMOGUĆUJE  NOVI  ZAKON

Novim zakonom je omogućeno da se škola prepozna kao sportska organizacija, što znači da može da se pojavi na nekom konkursu za programsko finansiranje i omogući svojim učenicima školu plivanja, klizanja i svega onoga što nam stoji u planovima kao kursni oblik rada, a nismo bili u mogućnosti da te sadržaje realizujemo usled nedostatka sredstava.

Kao što je navedeno u tekstu uvaženog kolege mr Gorana Petrovića, predstoji nam veliki posao u reformisanju nastave fizičkog vaspitanja, nastavnih planova i programa, kao i celokupnog sistema školskog sporta, jer smo u situaciji da kalendar takmičenja propisuje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, finansira ga Ministarstvo omladine i sporta, preko Saveza za školski sport Srbije i lokalnih samouprava, dok Ministarstvo zdravlja utvrđuje deo pravilnika o lekarskim pregledima za učenike takmičare. Potrebno je urediti podzakonska akta i pravilnike, ali ništa nam neće pomoći ako nastavnici ne uspeju da motivišu svoje učenike da više vežbaju i bave se fizičkim aktivnostima iz zadovoljstva, a ostali odgovorni akteri ne prepoznaju značaj i ulogu nastavnika fizičkog vaspitanja.

 

Autor: Jasna Đukić, generalna sekretarka Saveza za školski sport Vojvodine

 

 

© Praštanje uspeha 2016 - Redakcija: Osnivač - Slobodan Damjanov, Lektor - Mirko Kovačević, Fotografkinja - Ivana Ogrizović, Dizajn i programiranje - Milan Stojanović i Darko Putić